همانطور که می دانید روزه گرفتن فواید بسیاری  برای بدن انسان دارد که امروز از این فرصت طلایی  برای کاهش وزن خود استفاده می کنند، روزه گرفتن یک روش طبیعی و بسیار مفید می باشد که اگر نکاتی که در ادامه در اختیار شما قرار می دهیم را رعایت کنید می توانید جز کسانی باشید که از این فرصت بهترین بهره را برده است. رژیم روزه داری می تواند درمان کلی چاقی باشد به شرط اینکه کاملا اصولی باشد.

اصول و قواعد رژیم روزه داری

کاهش وزن با روزه یکی از روش های لاغری است. رژیم روزه داری فواید بسیاری دارد زیرا باعث استراحت دستگاه گوارش برای مدت خاصی است. برای کاهش وزن، علاوه بر استفاده از غذاهای ساده ، روزه گرفتن به عنوان یک روش کاملا طبیعی بسیار مفید است. یادتان باشد اگر در وقت افطار و سحر پرخوری کنید بدتر ممکن است اضافه وزن پیدا کنید. تحقیقات نشان داده است با  رژیم روزه داری که باعث کاهش ناگهانی کالری غذاها و حذف کالری برای مدت مشخصی، نه تنها به کاهش وزن کمک می کند، بلکه در مقابل ابتلا به بسیاری از بیماری های مزمن نیز بدن را مقاوم می کند و حتی می تواند طول عمر را طولانی تر کند.

رژیم روزه داری و فوایدش برای بدن

فواید رژیم روزه داری

چربی سوزی :اگر به  مدت ۶ ساعت یا بیشتر غذا نخورید، بدنتان برای سوخت و ساز شروع به سوزاندن چربی می‌کند. احتمالا به ‌همین علت محققان در دانشگاه النویز دریافته‌اند، افرادی که یک روز درمیان روزه می‌گیرند ۹۰٪ از چربی ذخیره شده در ران‌ها و باسن را کم می‌کنند. از دست دادن چربی در این افراد ۱۵٪ نسبت به افرادی که از رژیم‌های سنتی روزانه پیروی می‌کنند، بیشتر است.

حفظ عضله: هنگامی که از طریق رژیم چند کیلو از وزنتان را از دست ‌دهید، در واقع تلفیقی از چربی و عضله را از دست داده‌اید. اما با رژیم روزه داری (حداقل زمانی که یک روز در میان روزه می‌گیرید) عضله‌ی کمتری از دست می‌دهید.

این امر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا عضله‌ها در سوخت و ساز بدن نقش عمده‌ای ایفا می‌کند؛ هر چه بافت چربی بیشتر باشد، هر روز کالری بیشتری سوزانده خواهد شد، همین امر سپری غیر قابل نفوذ در برابر تجمع چربی‌ها به شما می‌بخشد.

محافظت از مغز:روزه‌داری متناوب موجب محافظت از سلول‌های مغزی در برابر خطرات روزمره می‌گردد.

مفید برای قلب :طبق برخی مطالعات، روزه‌داری موجب کاهش کلسترول، تری‌ گلیسیرید و فشار خون شده و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

آب کردن چربی شکم :مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۲ از سوی محققان دانشگاه النویز صورت پذیرفت نشان داد، پس از ۸ هفته رژیم روزه داری ، ۹ سانت از سایز شکم روزه‌داران کم شده است.

معرفی روش کاهش وزن با روزه داری

شما می توانید در ماه رمضان لاغر شوید اما با رعایت نکات کلیدی: ورزش، وعده های کوچک، خوردن غذاهای سالم همه اینها با هم نسخه کاهش وزن  را تشکیل می دهد.

  • باید افطاری سبک بخورید.
  • شیرینی و بامیه  ممنوع.
  • سحری هم که به اندازه یک وعده ناهار متوسط غذا بخوردی. مطمئن باشید اگر زیاده روی نکنید کاهش وزن خواهید داشت.
  • در وعده‌های افطار و سحر به میزان مناسب کالری مصرف کنید، به ویژه از استفاده از خوراکی‌های پرچرب، شیرین و شور تا حد امکان خودداری کنید.
  • سعی کنید در فاصله افطار تا سحر در چندین نوبت مواد غذایی را در وعده‌های کوچک مصرف کنید که حاوی مقادیر کافی از انواع میوه و سبزیجات تازه، نوشیدنی‌های کم شیرین، لبنیات و خوراکی‌های پخته، آب پز و کبابی باشد.
  • از خوردن مواد غذایی سرخ کردنی تا حد امکان خودداری کنید، زیرا باعث چاقی و تشنگی در شما می‌شود.
  • در وعده افطار بهترین خوراکی‌ها برای افرادی که اضافه وزن دارند مواد غذایی حاوی درصد بالایی از فیبر و پروتئین است که باعث می‌شود بدن در طول روز کالری بیشتری بسوزاند بدون آنکه فرد دچار احساس گرسنگی و تشنگی زیاد شود.
  • نوشیدن مقادیر زیاد مایعات در شب می‌تواند علاوه بر آب رسانی به بدن در دفع مواد سمی نیز موثر باشد و سبب کاهش وزن و لاغری در فرد شود.

اصول خاص رژیم روزه داری

نحوه افطار برای روش کاهش وزن با روزه داری

پس از اتمام زمان روزه داری و برای افطار تنها و فقط از سبزیجات و آب میوه استفاده کنید . سپس برای وعده بعدی از غذاهای نیمه مایع استفاده کنید . پس از آن باز می توانید از غذاهای جامد استفاده کنید . غذای جامد باید با میوه باشد و یا سبزیجات آب پز یا خام .

رژیم لاغری و اصول آن

ثابت شده است که بیشتر افراد، بدین ترتیب در کاهش وزن با رژیم روزه داری  موفق بوده اند. اما خوردن بدان معنا نیست که هرچیزی را می شود خورد، بلکه فقط غذای توصیه شده را می توان خورد.

منبع : آرگا

برچسب ها :

برچسب ها

تمامی حقوق مطالب برای محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.