یکی از مشکلات و اختلال های رایجی که می توان در برخی از انواع فوبیا مشاهده کرد ترس از تاریکی است با توجه به پژوهش های مختلفی که بر روی این افراد انجام شده است این ترس در سنین مختلف می تواند بروز کند و دیده شود. طبق این آمار ۲۰ درصد کودکان زیر ۶ سال دارای ترس از شب و تاریکی هستند که این ترس در آن ها با کابوس های شبانه نیز همراه است. همچنین این آمار نشان می دهد که این دسته از افراد در معرض ابتلا به آلزایمر قرار می گیرند.

چطور می توانیم بر ترس از تاریکی غلبه کنیم؟

همانطور که بیان شد ترس از شب و تاریکی با کابوس های شبانه همراه است که همین موضوع آن را شدت می دهد و می تواند برای افراد نگران کننده باشد. بیشتر این کابوس ها در سنین بزرگسالی رخ می دهد و در هنگام خواب شبانه فرد دچار این حالت می شود. این افراد به دلیل حساسیت هایی که دارند باید تحت مراقبت باشند در اینگونه از افراد بروز یک اتفاق ناگهانی و یک شوک عصبی می تواند اختلال روانی آن ها را شدت بخشد.

ترس از شب

ترس از تاریکی یکی از اختلالاتی است که در بین بزرگسالان و کودکان مشترک است و هر دو دسته می تواند در معرض این فوبیا و اختلال قرار بگیرند. اما این ترس نشات گرفته از چه مواردی است؟ و افرادی که دچار چنین ترس هایی هستند چگونه می توانند بر آن غلبه کنند.

بسیاری از افراد در طول روز با مسائل و مشکلات مختلفی رو به رو هستند که ممکن است این مشکلات خستگی های روحی را برای آن های ایجاد کند و در نهایت به کابوس تبدیل شود. یکی از دلایل عمده ایجاد اینگونه از ترس ها در افراد بروز اتفاقات و شوک های عصبی در دوران کودکی است که در ضمیر ناخواآگاه آن ها تاثیر داشته است.

ترس کودکان از تاریکی

راهکارهای غلبه بر ترس از شب و تاریکی:

راهکارهای مختلفی برای مقابله با این اختلال پیشنهاد می شود که توسط مشاور می توانید این ترس را در خود بهبود دهید. اولین قدم در برخورد با این ترس تغییر دادن نگرش نسبت به این ترس است بهتر است دلیل بروز این ترس را در خود پیدا کنید و با آن مقابله کنید.

ترس افراد از تاریکی

مراجعه به روانشناس در این زمینه می تواند بسیار کمک کننده باشد زیرا با اسفاده از شناخت درمانی می تواند اینگونه از رفتارها را در شما کاهش دهد و از شدت آن بکاهد. بعد از مراجعه به روانشناس راه های مختلفی پیش روی شما قرار می گیرد و اولین راهکاری که با آن رو به رو هستید مواجه شدن با ترس از تاریکی و تاریکی است.

شما باید خود را به تاریکی عادت دهید این کار به صورت ناگهانی صورت نمی گیرد بلکه دارای یک پروسه  آسان به پیچیده است در اولین قدم شما دلایل ترس خود را جویا می شوید و در حقیقت با ترس خود رو به رو می شوید.

مقابله با ترس از تاریکی

بیان کردن ترس نیز راهی دیگر برای درمان و مقابله با این امر است افرادی که این ترس را بر زبان می آورند آن را آسان تر می بینند و در حقیقت آن تصور غلط را از بین خواهند برد.

تنها خوابیدن و در تاریکی تنها بودن، در آخرین مرحله از مقابله با ترس از تاریکی باید سعی کنید تا به تنهایی در اتاق خود بخوابید و تاریکی را بپذیرید و به آن عادت کنید.

منبع : آرگا

برچسب ها :

برچسب ها

تمامی حقوق مطالب برای محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.