بسیاری از ورزشکارانی که در رشته ورزشی یوگا فعالیت دارند یا در کنار سایر ورزش ها از این رشته ورزشی نیز استفاده می کنند به تاثیرات بالقوه و مهم این ورزش در سلامت روح و جسم خود تاکید کرده اند. بیشتر افرادی که برای اولین بار به سراغ این ورزش می روند بیشتر به دنبال جنبه های روان درمانی این ورزش هستند زیرا با کار کردن در ورزش یوگا شما می توانید به نتایج مطلوبی دست پیدا کنید که از جمله آن ها می توان به تقویت و افزایش اعتماد به نفس اشاره کرد.

 فواید ورزش یوگا

مزیت های ورزش یوگا:

انجام دادن این ورزش دارای جوانب مختلفی است و برای اینکه به نتایج دلخواه در آن دست پیدا کنید باید از قواعد و اصول خاصی در این رشته پیروی کنید. یکی از اصول این رشته ورزشی داشتن رژیم غذایی است که در این رشته رژیم غذایی به ۳ دسته تاماسی، راجاسی و ساتویک تقسیم می شود. این ورزش دارای محدوده سنی خاصی نیست و هر فرد علاقه مندی می تواند در آن فعالیت کند.

همانطور که بیان شد ورزش یوگا دارای فواید بسیاری برای سلامت بدن است که در این بخش در رابطه با این فواید بحث خواهیم کرد و توضیح خواهیم داد که چگونه با انجام این حرکات ورزشی می توانید سلامت جسم و روح خود را حفظ کنید.

افزایش اعتماد به نفس:

یکی از از بارزترین فوایدی که در این ورزش می توانید شاهد آن باشید افزایش اعتماد به نفس است زیرا اغلب افرادی که به سراغ این ورزش می روند به دنبال افزایش اعتماد به نفس خود از طریق تمرکز بر روی توانایی ها هستند. افرادی که ورزش یوگا را انجام می دهند با استفاده از حرکات ورزشی آن می توانند انرژی منفی را از خود دور نگه دارند و در عوض بر روی انرژی مثبت متمرکز می شودن که با این انرژی مثبت می توانند هر چیزی را جذب خود کنند.

انجام ورزش یوگا

در ابتدای این کار شما از حرکات ابتدایی شروع خواهید کرد و به مرور حرکات پیچیده تر را شروع می کنید که به نسبت دارای تاثیرات بیشتری هستند و می توانند یک رفتار را در شما تقویت کنند.

انجام حرکات در هر مکان:

یکی دیگر از مزیت هایی که در ورزش یوگا وجود دارد انجام دادن این حرکات در هر محیط است یعنی شما می توانید در محیط کار، دانشگاه و در منزل به راحتی این حرکات را انجام دهید و خستگی را از خود دور کنید. بعد از اینکه حرکات را به خوبی آموزش دیدید می توانید به راحتی در زمان های خستگی، عصبانیت و بی حالی در هر محیطی آنها را انجام دهید و از این طریق انرژی مثبتی را در خودتان ایجاد کنید.

آگاه شدن از حالت بدن:

حرکات یوگا به شکلی است که فرم خاصی را به بدن شما می دهد و همین موجب می شود تا به مرور زمان از این حالت ها آگاه شوید و فرم بدن خود را به شکلی درست حفظ کنید. این حرکات باید نشسته و به حالت راست انجام شود همچنین تنفس عمیق در بین حرکات فرم بدن شما را در حالتی راست نگه می دارد.

کم هزینه بودن:

برای انجام این ورزش نیاز به پرداخت هزینه های بالا ندارید و می توانید با کمترین هزینه این ورزش را یاد بگیرید. به همین خاطر یکی از دلایل دیگر توجه به این ورزش کم هزینه بودن آن است.

یوگا و کاهش وزن

افزایش قدرت و لاغر شدن:

در انجام حرکات پیشرفته این ورزش فرد از وزن بدن خود برای حفظ تعادل استفاده می کند و این به عنوان یک وزنه در این ورزش عمل می کند هم به فرد قدرت می دهد و هم باعث آب شدن چربی های اضافی خواهد شد.

از بین بردن استرس:

مهم ترین تاثیری که یوگا بر روی بدن خواهد داشت کاهش استرس است بیشتر افرادی که از این ورزش استفاده می کنند به این موضوع بسیار تاکید دارند که با انجام این حرکات می توانند به مرور زمان بر استرس خود غلبه کنند و مانع آن شوند.

افزایش قدرت تفکر و تمرکز:

با انجام این حرکات شما برای دقایقی تمرکز دارید و این موضوع موجب می شود تا در مواقع نیاز به راحتی بتوانید از قدرت تمرکز و تفکر خود برای حل مسائل استفاده کنید. اگر جز آن دسته از افرادی هستید که به راحتی از کوره در می روند و دچار عصبانیت و خشم می شوند ما انجام حرکات ورزشی یوگا را به شما پیشنهاد می کنیم که موجب می شود تا صبورتر و با حوصله باشید.

اغلب افراد در این ورزش اشاره دارند که ابتدا افرادی بی حوصله بوده اند و به مرور زمان با انجام یوگا ذهنی آرام داشته و توانایی آن ها نیز بیشتر شده است.

تاثیر یوگا در استرس

تنظیم تنفس:

تنفس عمیق عامل مهمی در حفظ سلامت بدن است همچنین به بیشتر افرادی که دچار استرس و اضطراب هستند توصیه می شود تا انجام درست آن عضلات بدن خود را تقویت کنند و مانع بروز استرس و کنترل آن شوند.

دیگر فواید ورزش یوگا:

  • بهبود وضع گوارش بدن و از بین بردن فشارهای عصبی مزمن
  • بهبود بیماری های تنفسی و آسم
  • تقویت کننده عروق و اعصاب و عضلات
  • کاهش اضطراب های عصبی و حسی
  • کمک به سم زدایی بدن از طریق تعدیل دستگاه تنفسی
  • تقویت سیستم دفاعی بدن
  • تعادل جسم و روح

برای انجام و بهره مندی از فواید ورزش یوگا باید نکات مهمی را رعایت کنید بیشتر مربیان توصیه می کنند تا هنگام انجام این حرکات ورزشی از لباس های راحتی و مناسب استفاده کنید و همچنین استفاده از لباس های رنگ روشن به تقویت روحیه شما کمک خواهد و تاثیرات بیشتری بر روی روحیه دارد.

مشورت با مربی در انجام این حرکات بسیار ضروری است و بهتر است قبل از انجام حرکات ورزشی با مربی خود مشورت کنید تا هم از نحوه صحیح اجرا آگاه شوید و هم برنامه مناسب خود را دریافت نمایید.

ورزش یوگا با وجود اینکه تحرک زیادی ندارد اما نیاز به تمرکز بالا دارد و نوشیدن آب در این ورزش بسیار توصیه می شود می توانید نوشیدنی خود را با اضافه کردن چند قطره آب نارگیل یا آبلیمو خوش طعم تر کنید و همچنین انرژی بیشتری از این طریق دریافت کنید.

همانطور که اشاره شد این ورزش یک ورزش گام به گام است و از ابتدایی ترین حرکات آغاز می شود و در نهایت به حرکاتی با دقت و تمرین بیشتر منتهی می گردد.

منبع : آرگا

برچسب :

برچسب ها :

برچسب ها

تمامی حقوق مطالب برای محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.