خود آگاهی عامل مهمی در رو به رو شدن فرد با هیجانات منفی خود است افرادی که دچار هیجانات مخرب و منفی هستند اغلب ریشه آن را باید در دوران کودکی جستجو کرد. این افراد با تجربه های منفی که در دوران کودکی خود داشته اند نمی توانند هیجان های خود را در جهتی مثبت هدایت کنند و اغلب دچار منفی گرایی در ابراز هیجانات می گردند.  مقابله با هیجانات منفی

شناخت و مقابله با هیجانات منفی:

ناکامی و سرکوب هیجانات در این رابطه می تواند تاثیرات منفی دیگری نیز داشته باشد به همین دلیل نباید مانع تخلیه این هیجانات شد. این به این معنی است که با ابراز این دسته از احساسات منفی باید در پی درمان و مقابله با آن بود نه اینکه آن را نادیده گرفت.

احساسات انسان به دسته های مختلفی تقسیم می شود احساسات منفی و مثبت هر یک دارای پیشینه ای در گذشته فرد می باشد و در زندگی او تاثیرگذار خواهد بود. نشان دادن مثبت اندیشی واکنش مناسب در برابر افراد منفی نگر است که به آنها شیوه صحیح مقابله با احساسات را نشان می دهد.

هیجان ها به طور معینی در شکل گیری شخصیت فرد نیز موثر هستند و از همین جهت است که زندگی او را تحت سلطه خود در می آورند. این هیجانات به شکل های مختلفی از زمان تولد با فرد همراه هستند و به تدریج توانایی او تفاوت او را با دیگران نشان می دهند.

هیجانات و خشم غیر قابل کنترل

گریه کردن از بدو تولد یکی از نشانه های هیجانات منفی است که به دلایل مختلفی می تواند در آینده تاثیرگذار باشد. به عنوان مثال کودکی که زمان گریه کردن به او توجهی نمی شود و در خانواده با شیوه تربیتی نادرست رشد می یابد در آینده این هیجانات در او بیشتر دیده می شوند.

پدر و مادر هب عنوان اولین افرادی که با کودک در ارتباط هستند می توانند مفاهیم مهمی را از دنیای اطراف به او منقل کنند مفاهیم و تفکرات مثبت یا منفی در درجه اول به شیوه تربیت والدین و اینکه تا چه میزان به کودک خود در بروز دادن توانمندی ها انگیزه داده اند بستگی دارد.

هیجانات ناسازگار و منفی

کنترل هیجانات و احساسات منفی:

حال باید این سوال را مورد بررسی قرار داد که چگونه می توان احساسات منفی را در خود کنترل کرد و به احساسات مثبت توجه و تاکید بیشتری داشت. ۵ قدم طلایی برای کنترل احساسات وجود دارد که در اینجا به آن اشاره خواهیم کرد.

همانطور که در بالا در این بخش اشاره کردیم آگاهی مهم ترین عامل در برخورد و مقابله با احساسات منفی شما خواهد بود. شما می دانید که دارای چه احساساتی نسبت به اطراف خود هستید دارای چه هیجانی می باشید و چرا هیجانات منفی در شما رشد یافته اند.

آگاهی و اطلاع از این موازین می تواند نقطه ای برای شروع ترک هیجانات منفی و کنترل نشده باشد که می تواند به شما و زندگی آینده تان آسیب وارد کند.

هیجان و احساس منفی را کنترل کنید

۱- مسلط شدن بر خود:

احساسات منفی اغلب احساساتی هستند که مانع برقراری ارتباط درست فرد با اطرافیان می شود زمانی که شما نمی توانید هیجانات خود را کنترل کنید به سرعت درباره امور تصمیم می گیرید و این آسیب های جدید را برای شما پیش رو دارد.

در مرحله ابتدایی باید سعی کنید که صبر، حوصله و تسلط بر خود را افزایش دهید تا در شرایط بحرانی این هیجانات بروز پیدا نکنند.

۲- مثبت اندیشی:

در روبه رو شدن با مسایل جنبه های مثبتی از کار را در نظر بگیرید این امر موجب می شود تا این هیجانات منفی در شما کاهش پیدا کنند.

۳- توجه به افکار:

 چگونه با تغییر نگرش به موفقیت برسیم؟ افکاری که در ذهن شما وجود دارد ریشه بسیاری از مسایل است و شما با تغییر نگرش و تحلیل می توانید بهترین راهکار مقابله ای انتخاب کنید و در موفقیت خود تاثیرگذار باشید.

۴- هدف مندی:

افرادی که در زندگی دارای هدف و برنامه هستند به احساسات مخرب خود اجازه بروز نمی دهند و سرشار از امید به زندگی هستند.

۵- لبخند و تنفس عمیق:

یکی دیگر از راهکارهایی که برای مقابله با احساسات منفی پیشنهاد می شود لبخند زدن و استفاده از تکنیک های شاد زیستن است. همچنین در صورت بروز این مشکل می توانید با تنفس عمیق و تمرین آن در شرایط بحرانی به خود کنترلی برسید.

منبع : آرگا

برچسب :

برچسب ها :

برچسب ها

تمامی حقوق مطالب برای محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.