خندیدن به لحاظ فیزیولوژیکی تغییراتی را در بدن افراد ایجاد می کند این تغییرات موجب بالا بردن سطح ترشح هورمون های شادی آور و نشاط آور می شوند. خنده درمانی یک تکنیکی بسیار ساده است که از طریق آن فرد می تواند زندگی سالم تری به لحاظ روانی داشته باشد. اندروفین از هورمون های موثر در سطح بدن است که با خندیدن میزان زیادی از این هورمون در بدن شما ترشح خواهد شد و در نتیجه می تواند تنش های روانی را تحت کنترل خود در بیاورید.

  اصول خنده درمانی

جالب است بدانید که خندیدن مصنوعی نیز می تواند دقیقا همان تاثیرات خندیدن واقعی را بر روی بدن داشته باشد پس این امر نشان می دهد که شما با قرار دادن خود در شرایطی که موجب خندیدن شما می شود می توانید روحی با طراوت داشته باشید.

تاثیرات مثبت خندیدن:

همانطور که بیان شد خنده درمانی می تواند تاثیرات موثر و مفیدی را بر روی بدن شما داشته باشد که این فواید و تاثیرات در دسته های مختلف اجتماعی، فردی، جسمی و روحی قرار می گیرند.

  • خندیدن موجب می شود تا به لحاظ جسمی، فردی سالم تر باشیم همچنین این کار موجب می شود تا سیستم دفاعی بدن در مقابل بسیاری از بیماری ها مقاوم باشد. در بسیاری از تحقیقات تنظیم گردش خون بدن، ترشح هورمون اندروفین، پیشگیری از حملات قلبی، آرامش و دوری از عصبانیت تاثیرات مهم خندیدن تلقی می شود.
  • از دیگر فواید مهم خندیدن و خنده درمانی در زندگی افراد به جنبه روابط اجتماعی آن ها باز می گردد. افرادی که در زندگی و در برخورد با دیگران با لبخند برخورد می کنند می توانند روابط بهتر و تاثیرگذاری بیشتری داشته باشند. این کار موجب داشتن پیوندی محکم، همدلی و تاثیرگذاری است.
  • تقویت ذهن و حافظه از دیگر فواید خندیدن برای افراد است که با از بین بردن استرس و اضطراب می تواند احساس آرامش بیشتری را به شما بدهد.

درمان خندیدن

تکنیک های خنده درمانی:

برای اینکه خندیدن را در زندگی و روابط خود وارد کنید باید از برخی تکنیک ها استفاده کنید و باید بدانید که انجام این کار اصلا سخت نیست. زیرا انسان از همان ابتدا به طور غریزی با خندیدن متولد می شود فقط شما باید خودتان را در چنین موقعیت هایی قرار دهید.

لبخند زدن:

یک تمرین بسیار ساده برای خندیدن در زندگی لبخند زدن است شما می توانید به راحتی در روبط خود با لبخند زدن به دیگران انرژی مثبتی را به آنها منتقل کنید. زمانی که در مقابل یک موقعیت ناراحت کننده قرار می گیرید با لبخند زدن و خنده درمانی می توانید از مقابل آن عبور کنید.

برقراری روابط دوستانه:

در جمع های دوستانه افراد به میزان زیادی از طنز و شوخی استفاده می کنند همین امر موجب حفظ و پایداری اینگونه از روابط می شود. برای اینکه خود را در موقعیت خندیدن قرار دهید می توانید روابط دوستانه خود را بیشتر کنید و در اینگونه از گروه های با بیان طنز، فیلم های کمدی و موسیقی های شادی آور انرژی مثبت را در میان اعضای گروه برای خندیدن پخش کنید.

خنده و افزایش آن

یادآوری خاطرات:

بیان کردن خاطرات گذشته که در آن تداعی زیادی از خاطرت خوب، حس خوب و طنز است می تواند جو گروه شما و زندگی شا ا تغییر دهد. هر از چند گاهی به جای مرور خاطرات تلخ اینگونه از خاطرات را تکرار کنید تا در شرایط خندیدن قرار بگیرید.

دوری از منفی نگری:

در خنده درمانی اولین قدمی که برای بهبود زندگی و نزدیک شدن به سلامت روانی برداشته می شود دوری از افکار منفی است که شما را به سمت منفی نگری سوق می دهند. بی تردید افرادی که دید مثبت و زیبایی به زندگی دارند راحت تر از آن لذت می برند و موفق تر هستند.

خنده درمان کردن

با هیجان بودن:

هیجان کودک درون هر فرد است که باید در تمام مراحل زندگی فعال باشد افرادی که شور و نشاط و انگیزه بالایی برای زندگی و لذت بردن از روزهای خود دارند دارای شخصیتی هیجان انگیز و دست نیافتنی اند. این افراد به دلیل حس لذت از زندگی می دانند چگونه با پرداختن به علایق زندگی خود را شاداب کنند. برای دوری و رهایی از منفی نگری می توانید از تکنیک های مختلفی استفاده نمایید.

از دیگر تکنیک هایی که می توانید به عنوان روش های خنده درمانی از آن استفاده کنید ورزش کردن، سینما رفتن، پرداختن به علایق، برنامه ریزی کردن و … است.

منبع : آرگا

برچسب :

برچسب ها :

برچسب ها

تمامی حقوق مطالب برای محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.